בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.
אבחון דידקטי לגיל הרךכל מה שרציתם לדעת על אבחון דידקטי לגיל הרך
במשך שנים רבות המודעות לאבחונים הדידקטיים לא הייתה גבוהה וייתכן שהסיבה לכך הייתה שכל התחום הזה לא היה ברור מלכתחילה. עם השנים התפתח התחום והמודעות גברה וכיום האבחונים מדוייקים וברורים יותר וכך יעילות האבחונים גדלה בכל הגילאים והסוגים השונים של לקויות הלמידה. אבחון דידקטי לגיל הרך היה נחשב מאוד לא פשוט כי היה צורך להתאים את המבחנים לגיל שבו לא תמיד הנבחנים מפגינים את הסימנים שמעידים על לקות למידה.
במרבית המקרים, כשמדובר על הגיל הרך, מתחילים לאסוף נתונים במרפאות לבריאות הילד. מעקבי התפתחות יכולים להיות הסימנים הראשונים ולעתים ניתן לראות סימנים ברורים על סמך אבחנה רפואית ומשם יינתנו המלצות לביצוע אבחון דידקטי. בנוסף לכך, בתקופת הגן הילדים יכולים להתחיל להראות סימנים של קשיים בפעולות מוטוריות וקשיים ברכישת שפה, פעולות חשבון בסיסיות של חיבור או אפילו זיהוי אותיות וצלילים. ככל שהילד מתבגר ניתן לקבל נתונים יותר מדויקים כדי להבין אם מדובר בקשיים שנובעים כתוצאה מלקות למידה כמו הפרעת קשב וריכוז או דיספרקציה או שמא יש גורמים אחרים.
ביצוע אבחון לפני כיתה א'
האבחונים הדידקטיים לגיל הרך הופכים להיות כמעט הכרח לפני שמגיעים לכיתה א'. ישנם הורים ששולחים את הילד שלהם לכיתה א' ומופתעים מקצב ההתקדמות של הילד שלהם ביחס לשאר בני הכיתה. על מנת להימנע ממקרים כאלו, מומלץ לבצע אבחון דידקטי לגיל הרך כבר לפני כיתה א' כדי לדעת מה מצב הילד ובמידה והוא בעל לקות למידה – להבין את המצב, ללמוד איך להתמודד ולקבל את כל הכלים כדי לעזור לילד להגיע להישגים גבוהים.
אבחון דידקטי לגיל הרךצרו איתנו קשר:כל מה שרציתם לדעת על אבחון דידקטי לגיל הרך
במשך שנים רבות המודעות לאבחונים הדידקטיים לא הייתה גבוהה וייתכן שהסיבה לכך הייתה שכל התחום הזה לא היה ברור מלכתחילה. עם השנים התפתח התחום והמודעות גברה וכיום האבחונים מדוייקים וברורים יותר וכך יעילות האבחונים גדלה בכל הגילאים והסוגים השונים של לקויות הלמידה. אבחון דידקטי לגיל הרך היה נחשב מאוד לא פשוט כי היה צורך להתאים את המבחנים לגיל שבו לא תמיד הנבחנים מפגינים את הסימנים שמעידים על לקות למידה.
במרבית המקרים, כשמדובר על הגיל הרך, מתחילים לאסוף נתונים במרפאות לבריאות הילד. מעקבי התפתחות יכולים להיות הסימנים הראשונים ולעתים ניתן לראות סימנים ברורים על סמך אבחנה רפואית ומשם יינתנו המלצות לביצוע אבחון דידקטי. בנוסף לכך, בתקופת הגן הילדים יכולים להתחיל להראות סימנים של קשיים בפעולות מוטוריות וקשיים ברכישת שפה, פעולות חשבון בסיסיות של חיבור או אפילו זיהוי אותיות וצלילים. ככל שהילד מתבגר ניתן לקבל נתונים יותר מדויקים כדי להבין אם מדובר בקשיים שנובעים כתוצאה מלקות למידה כמו הפרעת קשב וריכוז או דיספרקציה או שמא יש גורמים אחרים.
ביצוע אבחון לפני כיתה א'
האבחונים הדידקטיים לגיל הרך הופכים להיות כמעט הכרח לפני שמגיעים לכיתה א'. ישנם הורים ששולחים את הילד שלהם לכיתה א' ומופתעים מקצב ההתקדמות של הילד שלהם ביחס לשאר בני הכיתה. על מנת להימנע ממקרים כאלו, מומלץ לבצע אבחון דידקטי לגיל הרך כבר לפני כיתה א' כדי לדעת מה מצב הילד ובמידה והוא בעל לקות למידה – להבין את המצב, ללמוד איך להתמודד ולקבל את כל הכלים כדי לעזור לילד להגיע להישגים גבוהים.