בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.
הפרעת קשב וריכוז בבית הספר מורים אשר רוצים לזהות את הפרעות הקשב והריכוז בקרב תלמידים שלא פנו לאבחון יוכלו לזהות את הסימנים במאמר הנ"ל על מנת לאתר תלמידים שעלולים לסבול מהפרעת קשב וריכוז.
במקרים רבים לא קשה להבחין בסימנים להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, אך עבור המורים שצריכים להתמודד עם תלמידים רבים קורה שהתנהגות מסוימת נעלמת מן העין ולכן חשוב לקרוא את המאמר הבא ולזכור את הסימנים להפרעת קשב וריכוז וריכוז כך שתוכלו לזהות התנהגויות כאלו אצל תלמידים בבית הספר ואולי להמליץ לפנות לאבחון דידקטי על מנת לאמת את החששות הנ"ל.
הסימנים להפרעת קשב וריכוז אצל תלמידים
פירוט של הסימנים אצל תלמידים ניתן לראות באתר של משרד החינוך. שם מתחלקים הסימנים ל-3 תחומים עיקריים. הפרעת קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות.
תחום הפרעת הקשב
ילד בעל הפרעת קשב וריכוז יהיה מוסח בקלות, במיוחד כאשר מדובר בפעילויות שאורכות זמן כמו ישיבה ממושכת בכיתה. כתוצאה מכך וכחלק מהסימנים הוא נוטה לשכוח משימות מסוימות או נוטה לא להשלים את המשימות כפי שנדרש. תלמיד כזה יתואר לעתים כ"מרחף" בלי מודעות לכך שמדובר בהפרעת קשב וריכוז אלא פשוט כחוסר רצון ללמוד – דבר שלא נכון.
תחום האימפולסיביות
תלמיד בעל הפרעת קשב יהיה חסר סבלנות בתחומים רבים, הן תוך כדי שיחה, הן תוך כדי משחק והן בפעילויות נוספות המצריכות ממנו סבלנות והמתנה לתורו.
תחום ההיפראקטיביות
בדומה לסימנים שנראים כחוסר סבלנות, תלמיד בעל הפרעת קשב וריכוז יהיה מאוד תזוזתי. הוא יתקשה לשבת לזמן ממושך, הוא תמיד יעסיק את אצבעות ידיו או את רגליו וגם ירבה לדבר.
מה עושים?
כאשר יש סימן אחד או שניים מתוך הסימנים שתוארו כאן אין זה אומר שמדובר בהפרעת קשב וריכוז מהסיבה שילדים נוטים לעשות את הדברים האלו, אך כאשר יש סימנים מרובים ביחד או שהסימנים מופיעים בצורה קיצונית יש להמליץ לפנות לאבחון דידקטי על מנת שיהיה ניתן להבחין את הקשיים של הילד ולדעת איך להתמודד איתם הן מצב ההורים והן מצד מערכת החינוך.
הפרעת קשב וריכוז בבית הספרצרו איתנו קשר: מורים אשר רוצים לזהות את הפרעות הקשב והריכוז בקרב תלמידים שלא פנו לאבחון יוכלו לזהות את הסימנים במאמר הנ"ל על מנת לאתר תלמידים שעלולים לסבול מהפרעת קשב וריכוז.
במקרים רבים לא קשה להבחין בסימנים להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, אך עבור המורים שצריכים להתמודד עם תלמידים רבים קורה שהתנהגות מסוימת נעלמת מן העין ולכן חשוב לקרוא את המאמר הבא ולזכור את הסימנים להפרעת קשב וריכוז וריכוז כך שתוכלו לזהות התנהגויות כאלו אצל תלמידים בבית הספר ואולי להמליץ לפנות לאבחון דידקטי על מנת לאמת את החששות הנ"ל.
הסימנים להפרעת קשב וריכוז אצל תלמידים
פירוט של הסימנים אצל תלמידים ניתן לראות באתר של משרד החינוך. שם מתחלקים הסימנים ל-3 תחומים עיקריים. הפרעת קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות.
תחום הפרעת הקשב
ילד בעל הפרעת קשב וריכוז יהיה מוסח בקלות, במיוחד כאשר מדובר בפעילויות שאורכות זמן כמו ישיבה ממושכת בכיתה. כתוצאה מכך וכחלק מהסימנים הוא נוטה לשכוח משימות מסוימות או נוטה לא להשלים את המשימות כפי שנדרש. תלמיד כזה יתואר לעתים כ"מרחף" בלי מודעות לכך שמדובר בהפרעת קשב וריכוז אלא פשוט כחוסר רצון ללמוד – דבר שלא נכון.
תחום האימפולסיביות
תלמיד בעל הפרעת קשב יהיה חסר סבלנות בתחומים רבים, הן תוך כדי שיחה, הן תוך כדי משחק והן בפעילויות נוספות המצריכות ממנו סבלנות והמתנה לתורו.
תחום ההיפראקטיביות
בדומה לסימנים שנראים כחוסר סבלנות, תלמיד בעל הפרעת קשב וריכוז יהיה מאוד תזוזתי. הוא יתקשה לשבת לזמן ממושך, הוא תמיד יעסיק את אצבעות ידיו או את רגליו וגם ירבה לדבר.
מה עושים?
כאשר יש סימן אחד או שניים מתוך הסימנים שתוארו כאן אין זה אומר שמדובר בהפרעת קשב וריכוז מהסיבה שילדים נוטים לעשות את הדברים האלו, אך כאשר יש סימנים מרובים ביחד או שהסימנים מופיעים בצורה קיצונית יש להמליץ לפנות לאבחון דידקטי על מנת שיהיה ניתן להבחין את הקשיים של הילד ולדעת איך להתמודד איתם הן מצב ההורים והן מצד מערכת החינוך.