מה נותן אבחון דידקטישאלה זו נשאלת הרבה פעמים בהקשר של ‘מה הרווח של הילד מהאבחון’ וגם בהקשר של מה נותן אבחון פסיכודידקטי שאבחון דידקטי לא מספיק? התשובה למעשה היא אותה תשובה לשתי השאלות.

הבנה רחבה יותר

לעתים, כשמבצעים אבחון דידקטי, לא מצליחים לזהות לגמרי את מכלול הגורמים שמשפיעים על הנבדק ויש צורך לעבור אבחון פסיכודידקטי כדי לקבל תמונת מצב רחבה יותר. ללא אבחון פסיכודידקטי למעשה לא יהיה אפשר לקבל תשובה חד משמעית לגבי מצבו של הנבדק ועל כן זה הופך להכרח. האבחון הפסיכודידקטי נותן יותר מידע כי הוא בודק היבטים שונים וכך יש הבנה רחבה יותר של המצב.

הרווח מהאבחון הפסיכודידקטי הוא גדול בעיקר בהבנת הקשיים של הילד, בין אם הם נובעים בגלל קשיים קוגניטיביים ובין אם בגלל קשיים נפשיים ורגשיים שיכולים להיות בגלל גורמים חיצוניים או פנימיים שמשפיעים על היכולות הלימודיות של הילד ועל התפקוד שלו בחברה. כשההורים מבינים את מצבו של הילד טוב יותר, וכשהילד מבין מאיפה נובעים הקשיים שלו, הם יכולים להתמודד בצורה טובה יותר ולעמוד מול המכשולים והקשיים שבהם הם נתקלים בדרך.

התאמות במבחנים ובבגרויות

מבחינת התאמות, האבחון הדידקטי נותן התאמות ברמות 1ו-2 שאלו התאמות יעילות מאוד אך לא מאתימות לכולם. התאמות אלו הן למעשה תוספות למבחן הקיים שכולם מקבלים, כמו למשל הארכת זמן או הקראת שאלון, בעוד שההתאמות שהאבחון הפסיכודידקטי נותן הן התאמות של השאלות עצמו. שינויים בתוכן השאלות למעשה עוזרים הרבה יותר לאלו שצריכים אותם. התאמות אלו מתקבלות רק באמצעות אבחון פסיכודידקטי על ידי פסיכולוג מומחה. תוקפו של האבחון הוא 5 שנים ולכן על מנת לקבל את ההתאמות למשך תקופת הבגרויות יש צורך לבצע את האבחון הפסיכודידקטי בחופש הדגול בין כיתה ו’ ל-ז’ כדי שיספיק עד סוף שנת הלימודים האחרונה.

בנוסף להתאמות במבחנים, האבחון הפסיכודידקטי יכול לשמש כעזר בודעת שילוב על מנת להקנות לילד שעות תגבור בבית הספר.

קראו בהרחבה על אבחון פסיכודידקטי

מה נותן אבחון דידקטיצרו איתנו קשר:שאלה זו נשאלת הרבה פעמים בהקשר של ‘מה הרווח של הילד מהאבחון’ וגם בהקשר של מה נותן אבחון פסיכודידקטי שאבחון דידקטי לא מספיק? התשובה למעשה היא אותה תשובה לשתי השאלות.

הבנה רחבה יותר

לעתים, כשמבצעים אבחון דידקטי, לא מצליחים לזהות לגמרי את מכלול הגורמים שמשפיעים על הנבדק ויש צורך לעבור אבחון פסיכודידקטי כדי לקבל תמונת מצב רחבה יותר. ללא אבחון פסיכודידקטי למעשה לא יהיה אפשר לקבל תשובה חד משמעית לגבי מצבו של הנבדק ועל כן זה הופך להכרח. האבחון הפסיכודידקטי נותן יותר מידע כי הוא בודק היבטים שונים וכך יש הבנה רחבה יותר של המצב.

הרווח מהאבחון הפסיכודידקטי הוא גדול בעיקר בהבנת הקשיים של הילד, בין אם הם נובעים בגלל קשיים קוגניטיביים ובין אם בגלל קשיים נפשיים ורגשיים שיכולים להיות בגלל גורמים חיצוניים או פנימיים שמשפיעים על היכולות הלימודיות של הילד ועל התפקוד שלו בחברה. כשההורים מבינים את מצבו של הילד טוב יותר, וכשהילד מבין מאיפה נובעים הקשיים שלו, הם יכולים להתמודד בצורה טובה יותר ולעמוד מול המכשולים והקשיים שבהם הם נתקלים בדרך.

התאמות במבחנים ובבגרויות

מבחינת התאמות, האבחון הדידקטי נותן התאמות ברמות 1ו-2 שאלו התאמות יעילות מאוד אך לא מאתימות לכולם. התאמות אלו הן למעשה תוספות למבחן הקיים שכולם מקבלים, כמו למשל הארכת זמן או הקראת שאלון, בעוד שההתאמות שהאבחון הפסיכודידקטי נותן הן התאמות של השאלות עצמו. שינויים בתוכן השאלות למעשה עוזרים הרבה יותר לאלו שצריכים אותם. התאמות אלו מתקבלות רק באמצעות אבחון פסיכודידקטי על ידי פסיכולוג מומחה. תוקפו של האבחון הוא 5 שנים ולכן על מנת לקבל את ההתאמות למשך תקופת הבגרויות יש צורך לבצע את האבחון הפסיכודידקטי בחופש הדגול בין כיתה ו’ ל-ז’ כדי שיספיק עד סוף שנת הלימודים האחרונה.

בנוסף להתאמות במבחנים, האבחון הפסיכודידקטי יכול לשמש כעזר בודעת שילוב על מנת להקנות לילד שעות תגבור בבית הספר.

קראו בהרחבה על אבחון פסיכודידקטי

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-‘אבחון לקויות למידה’ מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו