ישנם תלמידים רבים שלמעשה לא סובלים משום לקות הפוגעת בלמידה שלהם. אך הם כן סובלים מלקות כלשהי אשר היא פוגעת ביכולת הגרפית שלהם כמו גם בכישורי הכתיבה שלהם. במקרים רבים אנחנו עדים לכך כי הבעיה בכתיבה מופיעה יחד עם בעיה דיסלקציה. דיסלקציה, למי שאינו יודע זוהי בעיה בקריאה וקושי לשלוט על המילה הכתובה. אך הלקות – דיסגרפיה – עשויה להופיע לא פעם גם כלקות בפני עצמה.

כיצד מתרחשת לקות כזו וכיצד מאבחנים אותה? ננסה לבדוק במאמר שלפנינו.

מהי דיסגרפיה?

דיסגרפיה זהו קושי אשר הוא נובע בעיקר בעקבות תהליכים קוגניטיביים. אך אי אפשר לתלות את הלקות רק בתהליך קוגניטיבי כאשר ישנם גם כן תהליכים מוטוריים אשר אלו משליכים על יצירת הקושי הזה. מדובר בקשיים בתיאום עין יד, בעיה ברכישת יד דומיננטית וכן בעיה בטונוס השרירים.

כיצד באה הדיסגרפיה לידי ביטוי?

הפגיעה באה לידי ביטוי כמובן בפגיעה בכתיבה. הכתיבה תהיה בלתי קריאה, תהיינה שגיאות כתיב קשות ולעיתים האדם עצמו שסובל מהבעיה, לא יצליח לקרוא את הטקסטים אותם הוא בעצמו כתב.

ישנה בעיה נוספת אשר ממנה סובלים הדיס גרפיים וזוהי חוסר עקביות בעיצוב הגרפי של האותיות. כלומר הם ישרטטו בכל פעם את אותה האות בצורה אחרת עד שממש אי אפשר יהיה להצליב בין האותיות האחרות של אותו כותב כאשר המטרה תהיה להבין את הדברים אותם הוא כתב.

דיסגרפיה

עוד בעיות?

מלבד הבעיה בשרטוט נכון של האותיות מהבחינה הגרפית, קיימות בעיות נוספות.

הלוקה בדיסגרפיה, גם אם במקרה כן ניתן יהיה לפענח את כתב היד שלו, עדיין יהיה ערבוב של סדר האותיות במילים וכן ארגון הדף יהיה לקוי, כתב היד עשוי להיות צפוף מאוד והאותיות קטנות מאוד אף ללא רווחים בין המילים או השורות. ברור כי כל זה הופך את כתב היד לבלתי קריא בעליל.

בכך עדיין לא מסתיימות בעיותיו של הדיסגרף שלנו. הקושי בכתיבה משליך באופן ישיר על הצלחתו בלימודים הן כתלמיד בבית ספר יסודי ועוד יותר כסטודנט שרוצה ללמוד לימודים אקדמאיים. המורה אף פעם לא יוכל להבין את כתב היד של התלמיד, הוא לא יוכל לפענח את התשובות אותם הוא עונה במבחנים ולמעשה המורה אף פעם לא יוכל להתרשם באמצעות המבחנים הנערכים בכתב בדבר יכולותיו של התלמיד ושל ידיעותיו.

פגיעה מערכתית בתלמיד

אז נכון שנראה כי לא מדובר כאן בבעיה שהיא כל כך מהותית ויסודית ולכאורה אפשר להתגבר עליה די בקלות. אך אם נעמיק ונחשוב על חייו של הדיסגרף, נבין כי החיים שלו לא רק מבחינה לימודית הם קשים מאוד.

הוא נאלץ להשקיע רבות בכתיבה נכונה וזה בא על חשבון ההישגים הלימודיים כאשר הלקות פוגעת בו גם מבחינה רגשית, חברתית ומשפחתית.

אבחון דידקטי או בדיקה פסיכולוג הם אלו שיאבחנו את הלוקה בדיסגרפיה.

כותב המאמר: אורית הרפז

בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.

חייגו עכשיו