בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.
הפרעת קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות היא הפרעה שכיחה מאוד בקרב ילדים, אשר ממשיכה להתלוות גם בגיל מבוגר. ההפרעה המדוברת נובעת מקושי במיקוד הריכוז ובוויסות הקשב. להפרעה יש מרכיבים ביולוגיים וגם רקע גנטי והיא קלינית בעיקרה ונתמכת באמצעות מבדקים שונים למדידת ההתמדה בקשב. לעיתים הפרעת קשב וריכוז מלווה בהפרעות פסיכיאטריות נוספות כגון: לקויות למידה, הפרעות במצב הרוח, הפרעות חרדה והפרעות התנהגות. הטיפול יהיה בעיקר שילוב של טיפול תרופתי בתכשירים מעוררים יחד עם טיפול תומך. כמו כן יהיה צורך בהתערבות משפחתית ועיצוב התנהגות.
מדדים לאבחון הפרעת קשב וריכוז בקרב ילדים
הקריטריונים להפרעת קשב וריכוז הותוו לראשונה בשנת 1980 במדריך האמריקאי למחלות פסיכיאטריות אשר קרוי הdsm. המדריך המדובר מכיל את המדדים לאבחון מחלות פסיכיאטריות שונות. כיום אנשי המקצוע מסווגים את התסמינים של ההפרעה לשלוש תתי קבוצות כאשר בקבוצה הראשונה מהווים תסמיני הריכוז והקשב מרכיב משמעותי ובקבוצה השנייה מהווים תסמיני פעלתנות היתר והאימפולסיביות כתסמיני ליבה. הקבוצה השלישית היא שילוב בין פעלתנות יתר יחד עם בעיות קשב וריכוז.
על פי מדריך ההגדרות של הDSM במידה ומתקיימים שישה תסמינים או יותר כאשר התסמינים הם: ריבוי טעויות מחוסר תשומת לב, התקשות בהתמדה בקשב במטלות שונות, חוסר הקשה בשיחה, התקשות בסיום חובות בשל קושי בהבנת ההנחיות, קשיי ארגון פעילויות, הימנעות מפעילויות אשר דורשות מאמץ מנטלי מתמשך, נטייה לאיבוד חפצים, נטייה לשכוח פעילות יומיומיות והסחת דעת מכל גירוי חיצוני.
מעבר לכך בהתאם למדריך במידה ומתקיימים שישעה או יותר מהתסמינים הבאים בחצי השנה האחרונה קיימת הפרעת אימפולסיביות או היפראקטיביות: תנועתיות יתר בגפיים במצב של ישיבה, קימה מהכיסא ושוטטות במצבים שבהם נדרשת ישיבה ממושכת, חוסר מנוחה וכן חוסר יכולת לפעול בצורה שקטה יותר, פטפטנות יתר, חוסר יכולת לדחות סיפוקים, מענה על שאלות עוד בטרם הסתיימה השאלה, קושי בהמתנה בתור, הפרעה או התערבות בפעילויות של אחרים.
תנאים נוספים שבהם מותנית האבחנה יהיו כי חלק מהתסמינים שהוזכרו לעיל היו קיימים לפני גיל שבע וכן הפגיעה התפקודית קיימת בשתי סביבות שונות או יותר וכן קיימת עדות לפגיעה תפקודית בהיבטים החברתיים, הלימודיים והתעסוקתיים. כמו כן, יש צורך לוודא באבחנה כי התסמינים הללו אינם שייכים להפרעות כגון: אוטיזם, סכיזופרניה, הפרעה פסיכוטית מסוג אחר וכן שהתסמינים אינם שייכים להפרעת חרדה, הפרעת אישיות, הפרעה במצב הרוח ועוד.
טיפול להפרעת קשב וריכוז
כיום ניתן למצוא טיפולים שונים להפרת קשב וריכוז. הגישה הטיפולית כיום לתלמידים אשר לוקים בהפרעה זאת היא כוללנית ורב ממדית. ראשית כל יש לגייס את כל משפחתו של הילד וכן את הצוות בבית ספרו ואם אפשר גם את חבריו להתמודדות עם תסמיני ההפרעה. מעבר לכך, היפראקטיביות ואימפולסיביות מטופלים לרוב תרופתית כיום וכן, קשיים לימודיים ידרשו הוראה מתקנת. מעבר לכך תסמינים נלווים של דכאון וחרדה, קשיים חברתיים ורגשיים ועוד, ידרש טיפול cbt לילדים אשר ידוע כטיפול ממוקד ויעיל מאוד להתמודדות עם סימפטומים של הפרעת קשב וריכוז. קשיים מוטוריים אשר נובעים מהפרעה זאת ידרשו ריפוי בעיסוק ולא פעם יהיה צורך גם בהדרכת הורים על מנת לסייע להם להתמודד עם הילד בעל הפרעות קשב וריכוז בצורה הטובה ביותר.
לסיכום חשוב מאוד לתת את הדעת על כך שתלמיד אשר סובל מהפרעת קשב וריכוז איננו לבד וכיום ישנם לא מעט מעגלי תמיכה הן לילדים והן למבוגרים הסובלים מהפרעות אלה. כמו כן, לא מעט ילדים סובלים כיום מהפרעות קשב לריכוז והמודעות לנושא רק הולכת וגדלה ועל כן, כל שצריך זב למצוא את התמיכה המתאימה לילד ואת הטיפולים המתאימים לו, על מנת לסייע לו להתמודד בצורה הטובה ביותר בחיי היומיום שלו עם ההפרעה.