כותב המאמר:
אורית הרפז
בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.
לפניכם טבלה המסייעת להבין טוב יותר את ההבדלים בין אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי ואבחון פסיכודיאגנוסטי. השוואה כזו בין האבחונים השונים מדגימה, בין היתר, באלו נסיבות נדרש כל אחד מהם, אלו תוצאות הם מניבים וכיצד ניתן להיעזר בהן.
אבחון דידקטי | אבחון פסיכודידקטי | אבחון פסיכודיאגנוסטי | |
מתי נדרש האבחון? | כאשר מתעורר חשד לקיומם של ליקויי למידה אולם בה בעת אין סיבה להניח שקיימות בעיות נוספות בתחומי הרגש, התודעה, ההתנהגות או מנת המשכל. | כאשר קשיים בלמידה עשויים להיות קשורים גם למצב הפסיכולוגי. במצבים בהם ייתכנו לקויי למידה ספציפיים אך בד בבד גם קשיים רגשיים, התנהגותיים, אישיותיים או חברתיים. | כאשר נדרש אבחון מעמיק והתבוננות במכלול ההיבטים המרכיבים את כישוריו, אישיותו ועולמו הפנימי של הנבדק. |
מי מבצע את האבחון? | מאבחן דידקטי מוסמך, בדרך כלל בעל רקע אקדמי בחינוך, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית או תחום רלוונטי אחר והכשרה מקצועית באבחון לקויות למידה. | גורם מקצועי מורשה, פסיכולוג מומחה (בדרך כלל פסיכולוג חינוכי מוכר מטעם משרד החינוך) שעבר הכשרה גם כמאבחן דידקטי. במקרים אחרים האבחון מבוצע על ידי צוות של פסיכולוג ומאבחן דידקטי (כאשר כל אחד אמון על עריכת המבחנים הרלוונטיים לתחומו). | פסיכולוג קליני בעל השכלה והכשרה בתחומי הלמידה (כולל ליקויי למידה), התפתחות, הורות, חינוך (כולל חינוך מיוחד), ועוד. |
כיצד מבוצע האבחון? | במכון, לאחר שיחה עם ההורים (כאשר מדובר באבחון לילד או נער), כרוך בביצוע מבדקים בתחומי הקריאה, כתיבה, כישורי שפה, זיכרון, גרפו-מוטוריקה, התארגנות, ועוד. עשוי לקחת בין 4-6 שעות. ייתכן ותידרש יותר מפגישה אחת (כאשר מאובחנים ילדים שמתקשים לשתף פעולה באופן רגוע למשך זמן ארוך). | במכון, לאחר שיחת היכרות ואיסוף מידע מגורמי חינוך כמו גם כל רקע רלוונטי אחר. יבוצעו כל המבדקים המשמשים באבחון דידקטי ובנוסף גם מבחנים המשמשים בהערכה פסיכולוגית. ייתכן צורך במספר מפגשים. | במכון, או בבית. באמצעות מגוון כלים אבחוניים (כולל מבחן רורשאך, המכונה גם מבחן "כתמי דיו", מבחן TAT, מבחן ציורי בית/עץ/אדם, מבחן וקסלר, מבחן MMPI, ועוד) ותוך למידת חומר רקע אודות הנבדק, רשומות רפואיות וחינוכיות, הערכות פסיכולוגיות קודמות, שיחות עם צוות חינוכי ועוד. בדרך כלל נדרשות שלוש פגישות לפחות. |
מטרת האבחון | הפקת דו"ח באמצעותו ניתן להבין אם ואלו ליקויי למידה ספציפיים קיימים (דיסלקציה למשל) ומה עצמתם. לקבוע אם ואלו התאמות נדרשות במסגרת מערכת החינוך (או מוסד אקדמי, כאשר הנבדק הוא סטודנט), לבנות תכנית לימוד מותאמת. | כל המטרות שפורטו עבור אבחון דידקטי וגם בירור אם ואיזה סוג של תמיכה פסיכולוגית נדרשת (תיתכן המלצה על טיפולים כגון CBT, פסיכותרפיה, טיפול באמנות, וכד'). | להבין לעומק את דפוסי ההתנהגות, לזהות נקודות חוזק וחולשה, לאתר ליקויים קוגניטיביים, לזהות בעיות רגשיות, להמליץ על המשך בירור (במידת הצורך), ואופן טיפול. |
אולי יעניין אותך גם: טיפול רגשי
בעלת תואר שני ב-'אבחון לקויות למידה' מאוניברסיטת בר אילן עם 12 שנות ניסיון בתחום. מאבחנת מוסמכת בכירה במכון הישג.